REIDAR architectuur

Folly Fraeylemaborg

Follie Donkerlicht De follies van de Fraeylemaborg kunnen worden beschouwd als kleine tentoonstellingspaviljoens. Een verscheidenheid aan kunstuitingen moet er tentoongesteld kunnen worden. Maar in de traditie van follies is deze zelf ook een kunstuiting. De follie is niet een ruimte die objecten optimaal tentoonstelt. Net als in de Fraeylemaborg zelf gaat het om een symbiose tussen ruimte en het tentoongestelde. Ook zonder tentoonstelling heeft de ruimte betekenis, vertelt die een verhaal. Donkerlicht probeert de mogelijkheden van Moving Architecture te verkennen. Hoe kan beweging architectuur beïnvloeden en hoe beïnvloedt architectuur de tentoonstelling.   Moving Architecture Reidar onderzoekt de potentie van lineair bewegende gebouw delen. Hierin proberen wij structuren te vinden die invloed hebben op gebruik, zicht, licht, binnenklimaat, ruimte ervaring en ruimtelijke verhoudingen. Beweegbare delen in architectuur beperken zich vaak tot uitklapbare tafels of luifels, verplaatsbare of schuivende wanden of wegschuivende puien. Veel van deze elementen zijn ingewikkeld en tijdrovend in de bediening, wat maakt dat ze vaak in één stand blijven staan. Reidar is op zoek naar structuren die in beweging komen en kunnen veranderen met één druk op de aan/uit knop. Waar beweging ruimtelijke veranderingen te weeg brengt en de essentie van architectuur raakt. Architectuur gaat over ruimtelijke verhoudingen en licht. Als je architectuur beweegbaar maakt verandert het concept van deze twee begrippen radicaal.   Concept Donkerlicht Donkerlicht verenigt dualiteit in de ruimte, tussen donker-licht, open-dicht, in en uit elkaar. Heel langzaam schuiven de twee volumes in elkaar en weer uitelkaar, in elkaar, uit elkaar als een ademende long. De adem zet de vorm in beweging en bepaalt de ruimtebeleving. Licht en ruimte veranderen. Twee ruimtes worden één, worden twee. Er valt van alle kanten licht naar binnen in de twee ruimten. In elkaar geschoven is er geen zicht en het licht valt gericht door twee openingen naar binnen. Hoe men objecten ervaart wordt in grote mate beïnvloed door het licht. Licht en schaduw. Licht verandert door het weer, de tijd van de dag en het jaar. In Donkerlicht verandert de lichtinval met de veranderende ruimte. Het tentoongestelde verandert mee. Het tentoongestelde wordt gezien in samenhang met de beleving van licht en ruimte. De buitenkant is een donker glanzend abstract huid. De omgeving reflecteert vaag tegen de wanden. Het weer en licht veranderd de kleur en helderheid van de spiegeling en de beweging de vorm.